Omzet meten van e-commerce WordPress websites in Google Analytics

Hoe hou jij de omzet van je WordPress webshop bij? In de praktijk komen we veelal bestaande websites tegen, die geen koppeling hebben gemaakt tussen de e-commerce gegevens op de website en Google Analytics. Wanneer je deze statistieken wel gaat bijhouden, kunnen ze bijdragen aan het verbeteren van je marketingactiviteiten.

Waarom e-commerce gegevens bijhouden?

Wanneer je gebruik maakt van Google Ads, Facebook of een ander marketing kanaal, wil je de impact hiervan meten. Door e-commerce omzet te meten, kun je per kanaal bijhouden wat het oplevert. Daarnaast kun je de verhouding tussen kosten en opbrengst gebruiken voor het verbeteren van de campagnes.

Hoe meet ik e-commerce statistieken?

De e-commerce statistieken kun je eenvoudig bijhouden in Google Analytics door middel van verschillende plugins. Deze plugins zetten de in WooCommerce geregistreerde omzet door naar Google Analytics. Deze data kun je vervolgens ook weer direct koppelen aan je marketing kanalen.

Hieronder het stappenplan ter implementatie:

Stap 1. Klik op ”Instellingen voor e-commerce” in de beheerdersomgeving van GA

Stap 2. Zet beide opties aan

Stap 3. Installeer de volgende plugin op jouw WordPress webshop

Stap 4. Integreer jouw Analytics account met de plugin

Stap 5: Selecteer de volgende optie

Vanaf nu moet de e-commerce omzet zichtbaar zijn in Google Analytics.

Wil je ook e-commerce omzet meten op jouw WordPress website?

Team Koen bouwt converterende WordPress websites. Neem nu volledig vrijblijvend contact met ons op!